mandag 17. februar 2014

Bokanbefaling: Drømmegjengeren av Samantha Shannon

Foto er hentet fra: Kagge.no

Tittel: Drømmegjengeren
Originaltittel: The Bone Season
Forfatter: Samantha Shannon
Oversetter: Kjersti Velsand
Forlag: Kagge
Utgivelsesår: 2013
Serie: The Bone Season
Bind: 1
Antall sider: 511 s.
Sjanger: Science-fiction
Målgruppe: Ungdom
Kilde: Nordberg skolebibliotek







En skikkelig sidevender og min nye bokfavoritt!

Det tok litt tid før jeg kom inn i historien - det er en helt ny og annerledes verden å forholde seg til, og mye informasjon å ta til seg. Noen mennesker besitter ikkenaturlige evner og kan oppnå kontakt med åndeverdenen på ulike vis - dette er de klarsynte. I begynnelsen av boken finnes en oversikt over "De syv klarsyntordener"  hvor de klarsynte er klassisfisert etter hvordan de evner å få kontakt med åndeverdenen, også kalt eteren. Det er en dyster SCI-FI- verden vi trer inn i, hvor mennesker og åndevesener lever side om side.

Året er 2059. Hovedpersonen Paige er noe så sjeldent som en drømmegjenger - hun kan ta seg inn i drømskapet til sin motstander, hvilket innebærer at hun om nødvendig er i stand til å drepe uten å etterlate synlige spor. Daglig patruljerer hun i området Seven Dials og jakter med instinktene sine etter klarsynte som ikke skal være der - etter avvik i eteren. Hun jobber i Scion-Londons kriminelle underverden og hennes overordnede er gjenglederen Jax Hall, også kalt mimeherren som betyr: gjengleder i klarsyntkartellet og spesialist på mimekriminalitet (hentet fra ordforklaringer bakerst i boken). I alt seks klarsynte jobber rett under mimeherren, og de blir kalt "De syv segl".

Utdrag fra boken s. 13-14.
"Jeg sa jeg jobbet i kartellet. La meg forklare. Jeg var en slags hacker. Ikke akkurat noen åndeleser; mer en ånderadar som fanget opp vibbene i eteren. Jeg kunne fornemme nyansene i drømskap og sveveånder. Ting utenfor meg selv. Ting den gjengse seer ikke kunne oppfatte. Jax brukte meg som overvåker. Oppgaven min var å følge med på eterisk aktivitet innenfor hans område. Han ba meg ofte sjekke de andre seerne, finne ut om de skjulte noe. I begynnelsen hadde det bare vært folk som befant seg i samme rom som meg - folk jeg kunne se og høre og berøre - men snart skjønte han at evnene mine strakte seg lenger enn som så. Jeg kunne oppfatte ting som skjedde andre steder: en seer på vei ned gaten, en åndeforsamling i Garden. Så lenge jeg hadde oksygentilførsel, kunne jeg ta inn eteren i en radius på halvannen kilometer innenfor Seven Dials. Hvis Jaxon trengte noen til å sladre om hva som gikk for seg i  1-4. kunne du banne på at han ville påkalle de undertegnede. Han sa stadig at jeg hadde potensiale til å gå lenger, men Nick nektet å la meg prøve. Vi visste ikke hvordan det ville virke på meg. Alle former for klarsyn var selvfølgelig forbudt, men å tjene penger på det var regelrett synd. Det fantes et eget ord for det: mimekriminalitet. Kommunikasjon med åndeverdenen med vinnings innsikt. Kartellet var bygget på mimekriminalitet."


I en gjemt og bortglemt del av London eksisterer ytterligere en verden hvor de onde reafittene hersker. Refaitter livnærer seg på andres auraer og bruker de som slaver. Ingen har noensinne klart å unnslippe deres fangenskap. Nashira, herskerinnen over de utenomjordiske og mektige refaittene, har lenge lett etter en drømmegjenger. Finner hun en drømmegjenger vil hennes makt bli komplett, og refaittene vil kunne oppnå sitt mål om totalt verdensherredømme.
En dag blir Paige tatt til i fange av refaittene. Vil Nashira finne ut at hun er en drømmegjenger? Klarer Paige, som den første, å unnslippe refaittenes fangenskap?

Les boken! Drømmegjengeren anbefales herved!

Lyst til å lese hva andre synes om boken?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar